Spi, sjezdovko, spi

01. dubna 2022

Když skončí lyžařská sezona, nastává čas na důkladnou údržbu areálu – tedy kompletní revizi lanovky, kontrolu všech zimních strojů a přípravu jednotlivých částí areálů na nadcházející sezonu.

Aby mohla lanovka sloužit přes léto turistům a cyklistům, je třeba zkontrolovat všechny sedačky, kladky i lana. „Musíme promazat a zkontrolovat kladky, některé i vyměnit. Kontrolujeme a čistíme také všechny sedačky a každý rok a půl provádíme takzvanou defektoskopii lana. Lano musí být samozřejmě v perfektním stavu a jeho zkoušku provádí odborná firma. Bezpečnost je pro nás velmi důležitá, takže se údržbě lanovky věnujeme opravdu důkladně,“ popisuje ředitel areálu Monínec Jaroslav Krejčí ml.

Háky místo pásů
Protože lanovku od jara do podzimu využívají i cyklisté nebo majitelé koloběžek, je třeba přimontovat na sedačky háky. Veškerý personál tak má po 20. březnu, kdy končí zimní sezona, hodně napilno. Vše se totiž musí stihnout do května, kdy se lanovka znovu rozjede.

Vyčistit trysky, kabely i rýhy
Loni investoval lyžařský areál tři miliony korun do třech nových děl na zasněžování sjezdovky. Ta se teď společně s rolbami, skútry a dalšími zimními stroji rovněž dočkají pravidelné kontroly, a pak se odeberou k letnímu spánku. „Musíme vyčistit trysky, nukleátory a před uložením zkontrolovat kabely. Je to piplavá práce a trvá nám zhruba měsíc. Potom všechny stroje přestěhujeme pod střechu,“ vysvětluje Jaroslav Krejčí ml.

Sjezdovku o délce 1,2 kilometru lemují odvodňovací rýhy, které se také musí po zimě vyčistit, aby mohly dobře plnit svou funkci. Úpravy se letos dočká i bouda na výstupu u kotvy. „Budeme ji posunovat, aby bylo při výstupu lépe vidět,“ doplňuje Jaroslav Krejčí ml.

Cyklisté, těšte se!
Když vyschne sníh, začne se připravovat i spodní část areálu. Především bikepark a Family trail. „Musíme projít celou bikovou část a pomocí bagru, krumpáčů, lopat a rukou ji vyčistit – vyhrabat listí, navézt hlínu do vyplavených nebo vybržděných míst a vyježděná místa opravit. Následuje bagrování a vyhlazování klopenek a oprava nebo stavba nových dřevěných překážek,“ upřesňuje Jaroslav Krejčí ml. s tím, že i tahle část údržby je poměrně náročná a že jsou vděční, když přijdou na pomoc brigádníci a dobrovolníci.

Obnova Family trailu
Jaroslav Krejčí ml. zároveň vzpomíná, jak loni pečlivě připravili Family trail neboli tříkilometrovou bikovou trať vhodnou pro děti a začátečníky. Nachází se na hlavní sjezdovce a cyklisté tu objeví řadu zatáček, vlnek, malých skokánků, lehce kamenitou lesní pasáž i průjezdový tunel. Vše bylo navrženo tak, aby se malí nebo méně zkušení jezdci nebáli a cítili se při jízdě bezpečně. Jenže pak přišly velké deště a Family trail poničily. „Dvakrát jsme trať obnovovali, ale po dalším dešti a větru jsme už neměli materiál ani sílu na další obnovu. Opravdu nás to mrzelo, takže jsme se na letošní sezonu připravili lépe. Máme v rozpočtu vyhrazenou větší částku a pokusíme se udělat trať odolnější vůči vodě i větru. Věříme, že návštěvníci si letošní jízdu užijí víc,“ uzavírá Jaroslav Krejčí ml.