Toulavu ročně navštíví miliony turistů

27. října 2020
Toulava patří k oblastem, které vznikly teprve nedávno. O tom, co návštěvníkům nabízí, ale i o tom, co dalšího připravuje, jsme si povídali s jejím produktovým manažerem Janem Sochorem.
Jan Sochor

Jan Sochor

Co bylo prvotním důvodem ke zřízení turistické oblasti Toulava?

Na začátku bylo vědomí, že žijeme v krásném kraji, o kterém však řada lidí vůbec neví. Hranice jižních a středních Čech kolem Sedlce-Prčice, Sedlčan, Tábora představuje úžasnou romantickou krajinu, která má co nabídnout. Co se týká trávení volného času a dovolené. Nachází se zde třeba Areál Monínec. A právě Jarda Krejčí st. z Monínce přišel s nápadem, abychom společnými silami dokázali z našeho regionu vybudovat oblast zaslíbenou cestovnímu ruchu. Přidali se
k němu zástupci měst a obcí a regionů z okolí a další podnikatelé v cestovním ruchu. Byl třeba vytvořit podobně známý region jako je třeba Šumava nebo Český ráj.

Jak vlastně spolupráce jednotlivých míst, které Toulava nabízí, funguje?

Jako první krok k vytvoření nové oblasti byla v roce 2013 založena obecně prospěšná společnost TOULAVA. Jejími zakladateli se stali jak podnikatelé, tak mikroregiony, na jejichž území destinace vznikla. TOULAVA, o.p.s. působí jako destinační společnost a má na starosti rozvoj a koordinaci cestovního ruchu na svém území. Společnost má dva zaměstnance na půl úvazku (ředitelku a účetní) a jednoho pracovníka, který je zaměstnancem Jihočeské centrály cestovního ruchu. Ta tímto způsobem Toulavu podporuje. Tento úzký tým potom vymýšlí a realizuje projekty, do kterých se zde zapojují jednotlivé subjekty cestovního ruchu. Tyto subjekty jsou partnery destinace. Parterům, mezi něž se řadí i společnost Trigema, velmi děkujeme za podporu a to, že můžeme naši společnou vizi realizovat.


Na základě spolupráce tak vzniklo několik projektů, jako je zážitková karta Toulavka, do níž je už zapojeno přes 60 subjektů. Jmenujme v té souvislosti třeba projekty Aktivní dovolená v Toulavě, 7 výletů s dětmi po Toulavě, Gastrozážitky v Toulavě, Poutní stezka Toulavy nebo pěší Stezka údolím Lužnice Toulavou. Jedním z hlavních úkolů je budovat značku regionu, tak aby se stal vyhledávanou destinací pro turisty z celého Česka i ze zahraničí. Toulava má samozřejmě vlastní webové stránky, kde se prezentuje nabídka regiony i jednotlivých partnerů. Spravujeme sociální sítě a snažíme se využívat další formy marketingu, abychom turistu dostali do regiony a přiměli ho, aby tu zůstal delší dobu.

Od roku 2018 je Toulava certifikovanou oblastí. Co to vlastně znamená?

Na základě iniciativy, která vzešla právě z Toulavy, začal už v roce 2016 certifikovat turistické oblasti Jihočeský kraj. Toulava se tak stala jednou z prvních, což má pro oblast přínos jednoho pracovního místa, možnost žádat o dotaci na provoz u Jihočeského kraje a především oficiální zařazení Toulavy po bok tradičních regionů, jako je třeba Šumava. V roce 2018 potom po stejném vzoru začalo oblasti certifikovat i Ministerstvo pro místní rozvoj a Toulava se tak v organizaci domácího cestovního ruchu dostala na stejnou úroveň, jako jsou třeba právě Český ráj nebo Krkonoše.

Komplikuje nějak celou situaci to, že Toulava zasahuje hned do dvou krajů současně? Tedy jak do Jihočeského, tak Středočeského?

Na jednu stranu ano. Musíte se pohybovat v systému dvou krajů, v každém to funguje trochu jinak. Každý kraj si dělá navíc vlastní marketing cestovního ruchu. Také může někdy vznikat představa, že kraj by neměl podporovat nic za svými hranicemi. Ale myslím, že za těch několik let, co Toulava funguje, se to velmi zlepšilo a všichni nás berou prostě tak, že do dvou krajů zasahujeme. Výhodou naopak je, že určitým způsobem nás oba kraje podporují.

O jaká místa Toulavy je zájem nejvíce a proč?

Centrem Toulavy je historické město Tábor. To díky své historii, kráse i řadě zajímavostí přirozeně láká nejvíc návštěvníků. Nejnavštěvovanější jsou proto takové cíle jako třeba Zoo Tábor, Husitské muzeum nebo Muzeum čokolády. Pro aktivní a především zimní dovolenou je tu Areál Monínec, který je zase hlavním magnetem oblasti mezi Sedlecem-Prčicí a Jistebnicí. Kromě toho, že v zimě i v létě nabízí řadu aktivit, je skvělým výchozím bodem do okolní přírody plné zelených kopců, zapadlých vesnic a zřícenin, jako jsou Borotín nebo Zvěřinec. Úkolem Toulavy je ale dostat lidi i na ta méně známá místa a pomoci tak celému regionu.

Oblíbenými jsou zřícenina větrného mlýna u Příčov na Sedlčansku nebo nová dětská stezka přírodou u Petrovic. Vloni jsme také na Facebooku rozjeli anketu o nejoblíbenější místo Toulavy a tím se stal možná pro někoho překvapivě Stádlecký řetězový most, který překlenuje Lužnici mezi Stádlcem a Dobřejicemi. Tam návštěvnost nezměříte, ale je to velmi oblíbené výletní místo, které leží na naší nové Stezce údolím Lužnice Toulavou.

Jak došlo vůbec k tomu, že byla pěší stezka údolím Lužnice z Plané nad Lužnicí přes Tábor a Bechyni do Týna nad Vltavou zařazena na seznam těch nejlepších v Evropě?

Toulava se chce profilovat jako region zaslíbený turistice. Kromě toho, že je to tu krásné, musíme mít něco navíc, čím se odlišíme od ostatních. A právě pro turistiku s důrazem na tu pěší tu máme skvělé předpoklady – krásnou krajinu, řadu zajímavostí, nepříliš náročný terén, ale zase ne placatou rovinu. Především pak město Sedlec-Prčice jako cíl nejslavnějšího českého pochodu a právě údolí Lužnice, kde mezi Táborem a Příběnicemi existuje jedna z nejstarších domácích turistických stezek. Naším cílem je nabídnout lidem jako přidanou hodnotu ty nejlepší a nejkvalitnější turistické trasy a tím celý region a značku Toulava prodat. Spolu s Klubem českých turistů jsme proto připravili projekt, který upraví právě stezku podél Lužnice tak, aby splňovala náročné podmínky a mohla být zařazena na seznam Leading Quality Trails Best of Europe. S nápadem jsme šli na Jihočeský kraj a povedlo se nám získat individuální dotaci, abychom všechno zvládli ještě v loňském roce. Podařilo se. Stezka byla loni v prosinci zařazena na seznam nejlepších evropských stezek jako 19. v Evropě a první v České republice.

Pokud bych chtěl navštívit většinu z toho, co nabízíte, jak dlouho by mi to zhruba trvalo?

Hodně dlouho. Záleží samozřejmě na tom, kolik byste chtěl jednotlivým místům věnovat času.

Kolik je zhruba ročně návštěvníků, kteří do některé z oblastí Toulavy zavítají?

Podle analýzy, kterou si nechala zpracovat Jihočeská centrála cestovního ruchu na základě údajů ze zbytkových dat mobilních operátorů, je to ročně kolem jednoho milionu turistů, kteří v oblasti přenocují alespoň jednu noc a dalších 1,6 milionu návštěvníků, kteří přijedou alespoň jednou v roce na jednodenní výlet. Řada z nich se ale opakovaně vrací, takže počet návštěv je ještě vyšší.

Propagujete Toulavu také navenek? Pokud ano, jakým způsobem?

Máme vlastní webové stránky, profil na sociální síti Facebook s 18 000 fanoušky i Instagram. Snažíme se vystupovat v médiích – například v loňském roce vyšla samostatná příloha MF DNES Toulava. Vydali jsme také vlastní turistické noviny, které šly přímo do schránek 100 000 Pražanů a vozili se na linkách autobusové společnosti FlixBus. Infocentra a naši partneři jsou samozřejmě zásobeni celou škálou materiálů od cykloprůvodce přes turistické mapy, brožury kam za zážitky s dětmi, či za dobrým jídlem až po kartu Toulavka. Největší propagací ale je, když se nám podaří taková skvělá věc, jako byla třeba Stezka Lužnice.

Byla někdy chvíle, kdy jste si řekli, že byste s činností pro Toulavu nejraději „sekli“?

Samozřejmě i takové chvíle prožíváme. Třeba, když se dlouho snažíte vysvětlovat a přesvědčovat o tom, že budovat region jako Toulava je dobrá věc a nakonec se dozvíte, že to prý děláte jen pro sebe, nebo ve prospěch konkrétních osob. To vám na náladě nepřidá. Nicméně myšlenka, vize a energie Toulavy je natolik silná, že se z takových nepříjemností vždycky oklepeme.

Co vás drží při tom, abyste v práci pro Toulavu pokračovali dál?

Lidé. Když jsou vidět konkrétní výsledky práce a přijde za vámi někdo a řekne vám, že je to skvělá věc, co jste udělali. To si potom můžete pomyslet, ano, má to smysl.

Chystáte nějaké novinky pro nejbližší období? Pokud ano jaké?

Už brzy by měla být na světě taková zábavná turistická nabídka na téma husitství, která ponese název Husitským krajem a hlavním průvodcem nebude nikdo menší než sám Jan Žižka. To ale není zdaleka všechno. Stejně jako jsme uchopili Stezku údolím Lužnice bychom rádi vybudovali TOP trasy skrz celou Toulavu, které směřují z různých míst našeho regionu do Sedlce-Prčice – jakéhosi srdce turistiky. Právě propojení takových stezek se službami, ale i cyklistikou a zážitky by mělo být do budoucnosti hlavním tahákem Toulavy.